-

michal-liduk

Czy panowie małopolscy rozpamiętywali najazdy litewskie zawierając unię w Krewie?

Wikipedia wymienia 21 litewskich najazdów – określając je jako te ważniejsze. Dochodziło do nich pomiędzy 1250, a 1370 rokiem, a zatem w ciągu 120 lat. Jeden najazd wypadał średnio częściej niż raz na 6 lat. Poniżej fragment Wikipedii dotyczący skutków tych najazdów, który został opracowany na podstawie Polski Jagiellonów Pawła Jasienicy:

Skutkiem najazdów litewskich było wyludnienie znacznych obszarów kraju. W okolicach Wiślicy, za czasów Kazimierza Wielkiego mieszkało trzydziestu ludzi na kilometr kwadratowy, w sandomierskim dwudziestu dwóch, a na Wyżynie Lubelskiej – średnio jeden człowiek. Oznaczyło to, że granica gęstego zaludnienia była Wisłą. Tereny wschodnie wskutek najazdów litewskich były bardziej wyludnione od zachodnich. Litwini, choć nie mogli zagrozić politycznemu bytowi Polski, to jednak porywając tysiącami mieszkańców jej wschodnich ziem i uprowadzając ich na Litwę, uniemożliwiali gospodarczy rozwój tych ziem oraz powodowali wiele ludzkich tragedii. Nie wiadomo dokładnie ilu ludzi uprowadzono przez blisko dwa wieki walk. Ówcześni kronikarze wymieniają bardzo wielkie liczby, które jednak trudno zweryfikować. Wiadomo, że księżniczka litewska Aldona, wydana za Kazimierza Wielkiego, otrzymała jako wiano cztery tysiące uwolnionych jeńców. Szacuje się, że w przededniu unii w Krewie mogło na terenie Litwy przebywać do czterdziestu tysięcy Polaków. Jest to procent znaczny, zważywszy, ze cała ludność Litwy właściwej liczyła dwieście tysięcy ludzi (pozostałe osiemset tysięcy byli to Rusini z podbitych ziem)”.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Wojny_polsko-litewskie_(XIII-XIV_wiek)

Po zerknięciu na stronę 68 „Polski Jagiellonów” (PiW, 1986 r.) znalazłem informację na temat jeszcze jednego najazdu: „Przypomnijmy, że w roku 1376 – na dziesięć lat przed unią! - Kiejstut doszedł do Tarnowa, zostawiając za sobą zgliszcza”.

Nie chce w tym tekście wnikać w szczegóły związane z poszczególnymi najazdami. Chcę tylko, aby było jasne, że najazdy te były bardzo dotkliwe dla mieszkańców, uniemożliwiały normalne gospodarowanie na znacznych obszarach Polski i powtarzały się dosyć regularnie.

Pomimo to, w obliczu wspólnego wroga, zdecydowano się na Unię. Ja wiem, że Lublin wówczas nawet nie wyłaniał się zza horyzontu, ale Krewo był to wyraźny i bardzo silny impuls do zacieśnienia stosunków. Pierwszy krok, który jeszcze o niczym definitywnie nie przesądzał, ale otwierał kierunek polskiej polityki. Jagiełło przyjął wprawdzie wcześniej chrzest w obrządku wschodnim, ale znaczna część Litwinów była poganami. Można rzecz – przy zachowaniu wszystkich proporcji – że Litwini (nie mówię o Rusinach) niespecjalnie przejmowali się ówczesnymi wartościami europejskimi. Polskie elity, mające świeżo w pamięci panowanie Kazimierza Wielkiego mogą jawić nam się jako prawdziwi stratedzy i wizjonerzy, którzy potrafili jednocześnie zabezpieczyć interesy państwa i swoje własne. Upiekli wiele pieczeni na jednym ogniu: zyskali sojusznika, rozpoczęli na poważnie chrystianizację Litwy, zakończyli temat najazdów, wyeliminowali szanse na zbliżenie Litwy z Moskwą. Czy zamykali się na nowe możliwości, bo Litwini zdążyli im przez dziesiątki lat mocno zaleźć za skórę?

Dziś z Ukrainą, która zajmuje sporą część ziem ówczesnego Wielkiego Księstwa Litewskiego również mamy jednego, jawnego wroga. Mamy także trudną i przede wszystkim nieprzepracowaną wspólną historię. W ciągu kilku ostatnich lat mieliśmy „najazd” paru milionów Ukraińców, którzy przyjechali za chlebem, przyczyniając się do wzrostu polskiej gospodarki, a wskutek wojny mamy licznych uchodźców wobec, których Polacy wykazali się wielkodusznością. Ukraińcy wyraźnie opowiedzieli się za Zachodem. Czy powinniśmy tolerować podsycanie resentymentów w obliczu rosyjskiej agresji i rodzących się jednocześnie możliwości? Zarówno Polacy jak i Ukraińcy mają okazję przekonać się o własnych intencjach w warunkach prawdziwej próby. Są nawet wysyłane pierwsze, delikatne sygnały zbliżenia: „Razem jest nas 90 milionów, razem możemy wszystko; to historyczna misja Polski i Ukrainy wyciągnąć Europę z przepaści i zagrożenia”. Ja wiem, że nie wszystko zależy od nas samych, są interesy mocarstw, wojna wciąż trwa, ale tej rodzącej się przyjaźni nie możemy zaprzepaścić, bo jest pierwszą od wielu lat szansą na przebicie szklanego sufitu, który został dla nas stworzony. Rosja bez zmian prowadzi zakłamaną i bezczelną politykę, Niemcy po pierwszych kompromitacjach, stoją wciąż w rozkroku wykonując jednocześnie wiele gwałtownych ruchów, którymi maskują własną wściekłość. Wykażmy się mądrością.



tagi: polska  historia  ukraina  unia w krewie  najazdy litewskie 

michal-liduk
11 kwietnia 2022 21:56
91     3601    15 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

gabriel-maciejewski @michal-liduk
11 kwietnia 2022 21:59

Czekam na książkę dwóch komunistycznych trepów o Wołyniu, która została wycofana z obiegu, albowiem groziło, że organizacje ukraińskie z zachodu będą wytaczały ZSRR sprawy w międzynarodowych trybunałach

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @michal-liduk
11 kwietnia 2022 22:00

Najbardziej w tej książce interesuje mnie indeks osobowy

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @michal-liduk
11 kwietnia 2022 22:06

ad do tytułu.

 

zaloguj się by móc komentować

michal-liduk @gabriel-maciejewski 11 kwietnia 2022 21:59
11 kwietnia 2022 22:17

Nie słyszałem o takiej książce, ale brzmi niezwykle intrygująco. Daliśmy sobie jako naród sprzedać wiele dziwacznych narracji. Najgorsze, że socjalizm, I i II wojna zakłóciły ciągłość elit. Wiele osób - w tym ja - musi z wieloma tematami startować od zera, nieraz wpada się w pułapki. Pamiętam, że w czasie konferencji w Baranowie jeden z uczestników przy stoliku powiedział, że minie kilka pokoleń nim dojdziemy do takiego poziomu jaki prezentowało ziemiaństwo, o ktorym była rozmowa. Świetnie, że Pan drąży te tematy, które przy pierwszym spojrzeniu wydają się już jasne.

zaloguj się by móc komentować

ainolatak @michal-liduk
11 kwietnia 2022 22:48

3 zasadnicze kwestie a propos tej mądrości, coby nie podryfować z "mądrością etapu".

1.Ukraina nie zbliża się do Moskwy.

2.Polacy, pamiętają o ludobójstwie na Wołyniu (które nawet jeśli z róznych inspiracji i rękoma, czyniona była przede wszystkim przez Ukraińców), ale nie rozpatrują tego w czasoprzestrzeni, w zawieszeniu i bierności. Ktoś kto jest głupcem i złym człowiekiem nic by nie zrobił tylko cieszył, że teraz Ukraińcy mają biedę. Jak widać Polacy nie są mściwi i w masie okazali się mądrymi i dobrymi - wyciagnęli pomocne ręce, otworzyli domy. W tej realnej pomocy nie zapominają o Wołyniu - jeśli zapomną nie będą już Polakami.

3.Mnie razi nieadekwatność porównania satanistycznego mordu setki tysięcy, nie mówiąc już o mozliwości prowadzenia gospodarstwa, jeśli w ogóle uszło się żywym,  do dokuczliwych, nawet ze szkodami cielesnymi i śmierci najazdów, za które równeż były odwety. Nie widzi Pan tego?

Polska maksymalnie wychodzi naprzeciw Ukrainy, w sytuacji jaka jest. Wydaje mi się, że na dzień dzisiejszy snucie jakiś pragnień połączenia się i powrotu dwóch bytów do jednego "ciała" uważam za nieuzasadnioną mrzonkę, po pierwsze dlatego, ze wciaż trwa wojna i Ukraina jest prozaicznie czym innym zajęta. Po drugie, jak już skończy się koszmar będzie brała wielu partnerów pod uwagę i pod wieloma względami nie zaoferujemy im tego co oni. Wszystko co będziemy mogli sensownie zaoferować zaoferujemy, i strategicznie byłoby zacieśniać więzi, ale do tańca trzeba dwojga.

Jest jeszcze wiele innych powodów, dla których o tym "dawnym" zbliżeniu teraz nie należy się zastanawiać. To jakby uciekać od realnych problemów jakie mamy sami, a jak widać nawet nie potrafimy u siebie ich załatwić, choćby z własnymi wrogami, pokazując słabość. Nie wiem czy Ukraina będzie chciała takiego słabiaka do pary i z kim de facto u nas będzie się hipotetycznie dogadywać.

zaloguj się by móc komentować


michal-liduk @michal-liduk
11 kwietnia 2022 23:34

Zasadniczo się z Panią zgadzam. Dyskutowanie tego rodzaju krzywd zawsze będzie trudne, chcialem zaakcentować, że z Litwą również mieliśmy wcześniej niełatwą historię, a jeśli odnieść zacytowane wyżej liczby samych jeńców do ludności Polski w tamtym okresie, to nie były one statystycznie pomijalne.

Oczywiście, że musimy pamiętać o historii, ale musimy też starać się wyciągać wnioski. Jeżeli ze swojej strony zrobimy to co możemy, to pozostaje nam liczyć, ze Ukraińcy, którzy właśnie teraz tworzą własną bohaterską historię, również będą potrafili wyciągnąć z przeszłości i tego co się obecnie dzieje właściwe wnioski. Gdy zrobimy wszystko co możemy, pozostanie nam już co najwyżej modlitwa.

Gospodarz w jednym z niedawnych tekstów ostrzegal przed stosowaniem prostych analogii historycznych, bo mogą okazać się pułapką. Mimo wszystko zdecydowałem się ten tekst umieścić, bo pomimo ogólnego, jakże pozytywnego trendu widzę wciąż sporo cwanych prób, by to odmienić i zacząć rozpalać w sercach ludzi wątpliwości.

Oczywiście, że do takiego dawnego zjednoczenia bardzo daleko, wymieniła Pani kilka przeszkód, mnie też różne, choćby formalne przychodzą do głowy. Przeszkody można jednak przezwyciężać; być może potrzebna jest nam właśnie pewna konsolidacja - aby było wiadomo z kim się u nas dogadywać, wprowadzenie mechanizmów, które eliminowałyby z życia publicznego jawnych zdrajców, zacznijmy choćby od tej dekomunizacji, na którą naciska valser. Jeśli w ogóle do czegoś dojdzie, będzie to bardzo długi proces.

Bardzo dziękuję za cenny komentarz.

zaloguj się by móc komentować

ainolatak @michal-liduk 11 kwietnia 2022 23:34
12 kwietnia 2022 00:15

Ma Pan rację przeszkody można zwyciężać, pod warunkiem, że obydwie strony tego chcą, idą wspólnie na kompromisy i obydwie mają z tego proporcjonalne korzyści. Jasne też, że ten dalekosiężny cel dla faktycznych geniuszy strategicznych w Polsce mógłby być dokładnie taki jaki Pan opisał. Ale to wymagałoby, nie tylko czasu i sprzyjających warunków geo, ale i tych wewnętrzych zarówno u nas jak i na Ukrainie. Druga sprawa, że u nas nie ma żadnej ciągłości strategii, i czy sensowne strategie inne niż "na kolanach" w ogóle są. Strategów i doradcow mamy takich jak każdy widzi.

Jesteśmy też zupełnie innymi narodami niż kiedyś. To co napisał Greenwatcher w ostatnim wpisie jest wstrząsające, ale warte pochylenia...w zasadzie to z naszymi przodkami (w kontekscie myślenia polskim interesem stanu i bycia wielkim) łączy nas jedynie język, a i ten juz zmieniony. Wnuczek Jałowieckiego w wydaniu "Na skraju imperium" zadedykował je człowiekowi, który wyginął. Jak ją przeczytałam zrozumiałam, że jedynie trochę przysunęłam się do zrozumienia kompletnie innej mentalności i wielkiego myślenia tych ludzi, rozmachu, potencjału. To jak mrówkka patrząca na słonia.

Na ile Ukraina jest równiez inna i na ile kompromisy są możliwe mówi choćby cmentarz Łyczakowski i lwy. Mam trochę bliskich znajomych z Polaków z Lwowa i z rodzin mieszanych również. Żeby nie drążyć tematu, bo to nie czas i miejsce, delikatnie mówiąc stanowisko nie tylko lokalnych władz (które mimo ustawy antykomuszej to w sasadzie potomkowie ruskich rzywiezionych przez sowietów z głębi Rosji) ale też dużej części Ukrainców nie jest przyjazne i raczej od dekad nastawione na zniszczenie tego co pozostało polskiego. Więc to bardzo trudne kwestie, wymagające wielkiej dyplomacji i mądrości, ale na pewno nie postawy "za wszelką cenę" i przekupczenia pamięci o bestialsko zamordowanych za jakiś deal, bo to będzie miało jedynie tragiczny koniec.  

Tak jak w punkt Pan napisał: Jeśli w ogóle do czegoś dojdzie, będzie to bardzo długi proces. 

Całkowicie się z tym zgadzam, tak jak zgadzam sie z Valserem, ze nie ma innej drogi naszego uzdrowienia jak wytępienie "sowieckiego nasienia" i myślenia. Choć wiem, że moze być to jedynie połowiczne, bo na to czas był kiedy indziej. Ale teraz też możemy coś zrobić, otworzyło się okienko, by mechanizmy wprowadzać. Bowiem sowieckie zniszczenie Polski przejawia sie również w lęku przed jawnym przeciwstawieniem się lewicy mechanizmami i siłą. To też jest trudny i niekrótki proces. Dobrej nocy :)

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @umami 11 kwietnia 2022 23:23
12 kwietnia 2022 06:41

Nie, dziękuję, poczekam aż mi poczta przyniesie

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @michal-liduk 11 kwietnia 2022 23:34
12 kwietnia 2022 07:08

Dokładnie ten sam proces zachodził (i zachodzi) na Litwie. Ale to w sumie nie jest specjalnie dziwne. Powszechnym błędem w myśleniu jest to, o czym właśnie dyskutujecie. RON to nie Polska, a w każdym razie nie dzisiejsza Polska (dzisiejsza Ukraina też oczywiście nie). Nie ma praktycznie żadnej ciągłości, w tym nawet ludzkiej, pokoleniowej między tymi organizmami państwowymi. Stąd odbudowa RON ani nie jest możliwa, ani celowa. Ale jest jeszcze drugi aspekt, wspomniany przez Ainolatak na końcu - oba kraje mają ciągłość, w dużej mierze także pokoleniową ze Związkiem Radzieckim. My w oczywisty sposób mniejszą niż Ukraina, ale nadal daleką od zerowej. I to ona będzie nam ciężarem, być może niemożliwym do uniesienia, zwłaszcza wspólnie. 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @ainolatak 12 kwietnia 2022 00:15
12 kwietnia 2022 08:11

Moim zdaniem będzie na odwrót. Jeśli podjęte zostaną decyzje, proces będzie bardzo krótki. Nie rozumiem co masz na myśli pisząc - strategie "na kolanach"? To jest wytrych używany przez różnych Sikorskich do opisu rzekomych stosunków Polski z USA, które powinny zastąpić rzekomo partnerskie stosunki z Rosją. Wołyń jako temat został dawno ukradziony przez ruskich agentów, którzy używają go jak młotka w dogodnych dla siebie momentach. Jeśli skończy się wojna, a Ukraina zwycięży i zacznie się rozliczanie zbrodniarzy, kwestie Wołynia znów zostaną podniesione, znów przez tych samych ludzi, w celu zdyskredytowania tych świeżych ofiar i postawienia ich na równi ze zbrodniarzami z Wołynia. Od razu więc zapowiadam, że tu żadnych dyskusji o Wołyniu nie będzie, albowiem nikt nie ma do tego stosownych kompetencji. Poza oczywiście - znajomy mi opowiadał, słyszałem w kolejce po chleb. Z tego też powodu nie powstanie nigdy żadna komisja złożona z historyków polskich i ukraińskich do dokładnego zbadania zbrodni na Wołyniu. Bo nawet samo przypuszczenie, że można coś takiego stworzyć sprawi, że wszyscy którzy dziś w oparach całkiem fałszywych emocji mówią o Wołyniu, zaczną zamiatać ten Wołyń pod dywan i jeszcze po tym skakać. 

zaloguj się by móc komentować

mniszysko @michal-liduk
12 kwietnia 2022 09:02

Dziękuję za ten tekst. Dobrze, że on powstał. Trochę się dziwię pani Katalonii. Oczywiście, że trzeba być świadomym ograniczeń w używaniu analogii historycznych. Nie za bardzo rozumiem tego stosu wątpliwości i uprzedzeń.

Dla mnie jest faktem bezdyskusyjnym, że otwiera nam się okienko. Jeśli zaś chodzi o unię polsko-litewską to przecież nie było łatwo. Panią nawet nie śmię pouczać, bo wiem, że ma pani rozległą wiedzę. Przecież unia polsko - litewska zwłaszcza na początku, to dosłownie trzeszczała w szwach. RON też łatwo się nie ukształtowała i też trzeba było czuwać. Zygmunt August musiał używać różnych chwytów i podstępów aby w ogóle do niej doszło. Już to świadczy, że patrzenie na unię polsko-litewską przez różowe okulary jest z gruntu fałszywe, od początku do końca. Mądrość polegała na pokonywaniu przeszkód raz lepiej, drugi raz gorzej.

Tutaj na ziemi nigdy raju nie będzie, ale możemy pracując i czuwając wypracować sobie całkiem znośne warunki. Tyle i aż tyle!

zaloguj się by móc komentować

mniszysko @Grzeralts 12 kwietnia 2022 07:08
12 kwietnia 2022 09:18

Nie do końca się z panem zgodzę. Czy wyobraża pan ten cud, który dzieje się między Polakami a Ukraińcami, bez pracy Kościoła Katolickiego, bez Maryi, bez św. Jozafata, św. Andrzeja Bobolii, bez Trylogii, bez legendy Kresów ... można by wyliczać. Oczywiście, że nie ma bezpośredniej historycznej ciągłości. Ale jest prawdą, to co napisał pruski Fryderyk Wilhelm w 1667 roku i ja to właśnie widzę, że się dzieje i co wywołuje wściekłe ujadanie:

..."RZECZYPOSPOLITA NIE UMIERA NIGDY"...

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @mniszysko 12 kwietnia 2022 09:18
12 kwietnia 2022 09:25

Tak, napisał - stawiajcie na Rzeczpospolitą, albowiem ona nie umiera nigdy. To powinna być dewiza jakiegoś orderu...

zaloguj się by móc komentować

ainolatak @gabriel-maciejewski 12 kwietnia 2022 08:11
12 kwietnia 2022 09:34

Moim zdaniem nie będzie na odwrót. Proces nie moze być krótki, jeśli narody nie przepracuja swoich kardynalnych słabości, które nie pozwalająim działać jak powinny i nie wypracowane zostaną kompromisy oraz podobne korzyści dla obydwu stron. Będzie krótki jeśli decyzje zostaną podjęte wbrew realiom, coś zostanie wtłoczone siłą, a szybki model będzie opierał się nie na partnerstwie a - jak to ujął metaforycznie jeden z przedstawicieli rządu - na tym, ze my jesteśmy sługą. Trudno będzie nazwać to unią. Może to i ładnie można podciągnąć pod chrześcijańskie postępowanie, ale w takim razie jakim chrześcijańskim postępowaniem jest mówienie "cicho tu o Wołyniu"?  Wcześniej już napisałam jak mądrze mówiła o nim np. Kempa.

Dobrze kwestie "szybkiego" procesu ujął Grzeltas. My mamy kamienie w postaci komuchów i ich realnego wpływu na rządzenie u nas i ciagłość z Moskwą, a jak pokazał wczoraj oblany test "Smoleński" de facto siła zdrajców i opozycji jest większa, a rząd bezsilny. Biorąc to pod uwagę nie widzę kompetencji słabego w tym zakresie rządu do tworzenia dobrej unii, rokującej na przyszłość, a nie fasady Trójmorza jak jego fundusz, który służy do przewałki kasy. I wiesz, że ja to wiem.

No chyba, że chodzi nam o taką postkomunistyczną unię z jej wszystkimi konsekwencjami...

I doskonale rozumiem jakie barany namiętnie używają słów wytrychów, tak jak namiętnie używali w rządzie słowa innowacja czy zrównoważony rozwój. Ja się m.in. innowacją zajmuję, więc wiem czym jest prawdziwa i to, ze istnieją idioci i agenci nie spowoduje teraz tego, że będę udawać że tego słowa nie ma albo zamieniać je w pokraczne coś innego. Nie bawię się w polityczną poprawność nowego etapu. Więc proszę nie mów do mnie o słowach wytrych.

Pisząc NIKT nie ma kompetencji rozmawiać o Wołyniu, uważasz, że rodziny, bliscy zarżnietych, czy tych którzy uciekli z piekła, czy ci, którzy patrzą choć na znane fakty, liczby nie mogą się wypowiadać o Wołyniu i sprzedać milczeniem ofiary Polaków? Czy uważasz, że nie mają prawa, bo to w masie jednak nie Ukraińcy i UPA bestialsko mordowali, a sowieci tudzież komunistyczne siły, w tym polskie? Że moze cała historia o Wołyniu jest zafałszowana, łącznie z relacjami tych co uszli z życiem, a Siemiaszko pisze półprawdy? Aspekty, których szukasz o zaangażowaniu komunistycznych bojówek polsko(mówiących), który zacząłeś drążyć, bardzo ważne, i z dużym prawdopodobieństwem mogły mieć miejsce, ale masz pewność, ze były o skali tego ludobójstwa, bo nic o nim nie wiemy? A może słowo ludobójstwo Polaków, czy bestialskie rzezie Polaków przez Ukraińców nie są teraz już poprawne w obliczu obecnych rzezi ukraińskiej ludnosci cywilinej przez ruskich?

Nie będe już pisać tu o Wołyniu, bo to twój blog i twoje decyzje, ale nie przestanę o tym mówić. Nie obawiam się, że jakiś jeden czy drugi idiota uzna mnie za ruską onucę, bo wiem, że żadne madrosci etapu nie sa na tyle mądre, żebym schowała prawdę, cierpienie i pamięć o tych Polakach, w imię nie wiadomo jeszcze czego. Dla mnie to również jest test. Jeśli tak zrobię własnie w tej sferze świadomości, wiedzy, to ofiary do mnie w mojej ostatniej chwili życia przyjdą i spojrzą mi w oczy. I to nie są jakieś emocjonalne wizje, tak jak wizje szybkiego Nowego dealu "RON". To jest pewność.

zaloguj się by móc komentować

mniszysko @gabriel-maciejewski 12 kwietnia 2022 09:25
12 kwietnia 2022 09:35

... bo nie umiera! Czasami jest na kacu ale z pomocą Boża zawsze dochodzi do trzeźwości.

Ale tak na serio! Myślę, że ten fakt wywołuje niespokojne sny wielu planistów, zwłaszcza tych z Berlina.

zaloguj się by móc komentować

ainolatak @mniszysko 12 kwietnia 2022 09:18
12 kwietnia 2022 09:39

To czekamy na cud, modlimy się do św. Andrzeja Boboli i Matki Boskiej. Jeśli Bóg tak chce to będzie i cud. Ale to już inna kategoria rozważań niż te powyższe.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @ainolatak 12 kwietnia 2022 09:34
12 kwietnia 2022 09:57

Okay, w jaki sposób zamierzasz wskazać sprawcó zbrodni wołyńskiej i co z nimi zrobisz kiedy już ich wskażesz? Większość odsiedziała wyroki, podpisała kwity o współpracy, a dziś są dziadkami. Jeśli w ogóle żyją. Powtórzę - po obecnej wojnie, ofiary Wołynia posłużą wyłącznie rosyjskiej i niemieckiej propagandzie do tego, by te współczesne ofiary zrównać z tamtymi zbrodniarzami. Do niczego więcej. Nie ma żadnej siły, która mogłaby z czystą intencją podnieść kwestie Wołynia, a każda taka próba natychmiast uruchomi agenturę. Tak, jak w przypadku Smarzowskiego i filmu "Wołyń". Współczesne organizacje nawiązujce do UPA na Ukrainie są w większości ruską agenturą. To co proponujesz to zaaranżowanie przedstawienia, w którym na temat ofiar Wołynia dyskutować będą przed kamerami szczerze zatroskani o przyszłość agenci Putina. Ludzie zaś, któym coś tam świta w głowie, albo są przejęci historią, będą tego słuchać  z rozdziawionymiu ustami. Nie wiem też co to znaczy - przemilczeć ofiary Polaków. Nikt nie milczy, wszyscy o tym gadają i próbują wykorzystać Wołyń do usprawiedliwiania zbrodni rosyjskiej armii. Nikt nie podnosi dziś kwestii Wołynia z czystą intencją, bo to jest po prostu niemożliwe. 

zaloguj się by móc komentować

ainolatak @mniszysko 12 kwietnia 2022 09:02
12 kwietnia 2022 09:57

Moje wątpliwości nie dotyczą utworzenia perfekcyjnej rzeczywistości, nic takiego. Biorę udział w tworzeniu różnych programówi wiem jak bywa na poczatku, jest ogromna wiedza nawet jak przetrwać wstępne trudnosci i zrównoważyć te, które i tak pozostaną choćby nie wiem co, jak zauważyć również rzeczy, które projekt mogą zniweczyć.

Tu mowa o fundmencie (nie wchodząc w technikalia organizacyjne obydówch nacji czy nawet mentalność, wrogość czy przyjaźń) taka unia, nawet kulejąca, nie będzie działać dobrze tj. nie będzie obydwu stronom przynosic korzyści, bo taki jest cel "RONowkiej"unii, jeśli jedna strona nie potrafi się uporać nawet z winnymi zamachu na najwyższą głowę Państwa, nie wspominajac o jawnych zdrajcach w sferze polityki, edukacji, wojskowości i mediów.

Pozostaje cud. A na szybki "RON" duży cud.

W nieograniczoność Boga wierzę - ludzi już mniej, więc niech się Ojciec nie dziwi.

Jednocześnie to, że Rzeczypospolita nie umiera nigdy jest prawdziwe, dopóki pamięta o wspólnym (obydwu stron) interesie i ludobójstwach, pobratyńcach, wyciagajac z tego wnioski. Tutaj w tym środowisku widać, ze Rzeczpospolita z pamieci nie ginie, idąc wyżej pewnosć maleje. Jaka świadomość Rzeczposlpolitej na Ukrainie? Czy wzięcie jej podstępem czyli tą pomocą, którą daliśmy i wyciagniętą ręką wystarczy? Weźmy też pod uwagę, ze mimo iż najwięcej i najszybciej pomogliśmy po ludzku, w dolarach nie przeskoczymy a i inne kraje też wzięły dużo uchodźców. Wszystko rozbija się dokładnie o to, czy dojdzie się do porozumienia w postawionych warunkach, jak w ich obliczu beda wyglądać krótko i długoterminowe korzyści i czy druga strona ma na to w ogóle ochotę.

zaloguj się by móc komentować

ainolatak @gabriel-maciejewski 12 kwietnia 2022 09:57
12 kwietnia 2022 10:02

Nie uważasz w takim razie, że najpierw trzeba się pozbyć agentury? Równolegle z siłą i dyplomatycznie własnie władze maja pokazać ja się o tym mówi, żeby za chwilę ze szkoły nie wypuszczać dzieci nic nie wiedzących o Wołyniu, bo ich koledzy się obrażą... Z tego co studiowałam propagandę to o czym piszesz to jest własnie klasyczna propagandowa pułapka -  jest się de facto na pasku wrogiej agentury nie mówiąc nic.

zaloguj się by móc komentować

ainolatak @gabriel-maciejewski 12 kwietnia 2022 09:57
12 kwietnia 2022 10:05

To co proponujesz to zaaranżowanie przedstawienia, w którym na temat ofiar Wołynia dyskutować będą przed kamerami szczerze zatroskani o przyszłość agenci Putina.

Sądzisz, ze to proponuję? Nie mogę powtarzać się w jednym komentarzu z tym wszystkim co już napisałam w innych a czego moze nie przeczytałeś, bo nie musiałeś. W takim razie Beata Kema już jest agentem Putina a gazownia szczerym patriotą, bo ją potępiła. 

zaloguj się by móc komentować

ainolatak @michal-liduk
12 kwietnia 2022 10:05

Beata Kempa

zaloguj się by móc komentować

ainolatak @gabriel-maciejewski 12 kwietnia 2022 09:57
12 kwietnia 2022 10:17

Ale dlaczego ja mam wskazywać sprawców zbrodni Wołynia? Wiemy co z UPA, no raczej w większości jej członkami byli takiej a nie innej narodowości ludzie. Trzeba to solidnie uzupełnić gdzie szkolonych, przez kogo. Uraińców z innych wiosek nikt ni ebędzie wskazywał i wsadzał do więzienia - rodziny ofiar już tylko mogą z imienia i nazwiska w relacjach jeśli znają, ale Polska nie jest mściwa i nie o zemstę tu chodzi. Masz mnie za prowokatora?

Jak widać jest potrzebne odkrycie całej prawdy o zaangażowaniu innych przykładowo, na co nie pozwalali komuniści. I o to chodzi, nie o wsadzanie do więzienia zmarłch i przedstawienia... Świat nauki i badaczy się kłania, a potem mądre użycie tej wiedzy w edukacji, dyplomacji itd. Takie działanie to mamy zrobić wobec winnych zamachu w Smoleńsku i innych umoczonych w agenturę obecnie, a także wobec tych, którzy działają na szkodę państwa polskiego. I ja nie mówię o idealnym świecie, ale realnych próbach zmian, a nie tylko bezsilnym gadaniu i mydleniu oczu propagandą.

 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @ainolatak 12 kwietnia 2022 10:02
12 kwietnia 2022 10:18

Czyli jednak Wołyń ma rzutować na relacje koleżeńskie. Super. Na jedno zwrócę uwagę - kiedy mówimy o kwestiach polsko  - ukraińskich pada zwykle słowo - nie zapomnijmy. Kiedy mówimy o pojednaku polsko - rosyjskim zwykle zaczyna się od słowa - zapomnijmy. I jedno i drugie nic wspólnego z pojednaniem nie ma. Ja bym wolał, żeby sprawy te załatwiły między sobą przyszłe pokolenia. 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @ainolatak 12 kwietnia 2022 10:17
12 kwietnia 2022 10:18

A jak chcesz rozmawiać o Wołyniu bez wskazywania sprawców? 

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @michal-liduk
12 kwietnia 2022 10:18

Świetny tekst i na czasie. Plus

Ainolatak pisze "My mamy kamienie w postaci komuchów i ich realnego wpływu na rządzenie u nas i ciagłość z Moskwą, a jak pokazał wczoraj oblany test "Smoleński" de facto siła zdrajców i opozycji jest większa, a rząd bezsilny."

Inaczej to widzę. Po pierwsze jednoznacznie możemy już mówić o kacapii, o moskiewskiej agenturze, berlińska jest jej częścią, okopanej na średnim i średnio-wysokim szczeblu biurokratycznym. Jej siła tylko w sitwie. Sitwa zaś to nie sieć. Nie będzie ekspandować, wszak to widać gołym okiem. Nie ma mocy przerobowych do ekspansji. PiS nie jest bezsilny bo ma gwaranacje londyńskie i waszyngtońskie. I ekspanduje. Resorty mają już konkretne zyski. Okopów nieświętej agentury czegoś nie może ruszyć, układ taki czy co, ale ją flankuje. Po wczorajszym raporcie komisji smoleńskiej, agentury będzie musiała wytypować jakieś ofiary ze swoich szeregów. Inaczej kasy nie będzie. Może i nie rzuci Tuska-Arabskiego-Grasia na żertwę. Ale wtedy straci. 

Rzeczpospolita nie umiera, bo jej Król, Ojciec na wieki, jest święty i nieśmiertelny, i błogosławi jej dzieciom, zaś jej Królowa takoż. Dlatego zawsze mają pomysł na komunikację, eksapnsję i robienie kasy, albo na ubijanie bagna łapkami, jak nic innego nie da się robić. To też ekspansja - w potencji. 

zaloguj się by móc komentować

ainolatak @gabriel-maciejewski 12 kwietnia 2022 10:18
12 kwietnia 2022 10:23

Czyli w relacjach koleżeńskich nagle nie pamiętamy historii i mamy się nie uczyć o Wołyniu? A w szkole to nie masz kolegów prawda?

Wiesz jakoś nigdy nie zapomniałam o kacapach i to ja zawsze ryzykowałam ośmieszenie mówiąc, żeby wyrwać ich z korzeniami, a przynajmniej rozpocząć proces. No, ale pownieważ rodzice nie korzystali z uroków zapisania się do PZPR i systemu to pewno tak z zawiści...Nie po chrześcijańsku nie zapomniałam równiez o Niemcach. 

Nie zwalisz roboty na przyszłe pokolenia, bo one potem oskarzą Ciebie za zaniechania.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @ainolatak 12 kwietnia 2022 10:23
12 kwietnia 2022 10:26

Mnie akurat nie da się oskażyć o zaniechania

zaloguj się by móc komentować

ainolatak @Magazynier 12 kwietnia 2022 10:18
12 kwietnia 2022 10:28

Inaczej to widzę. Po pierwsze jednoznacznie możemy już mówić o kacapii, o moskiewskiej agenturze, berlińska jest jej częścią, okopanej na średnim i średnio-wysokim szczeblu biurokratycznym.

Mozemy mówić...dobre, a 3 miesiace temu to wsadzali nas za to do więzienia...No, ale rzeczywiscie mozemy mówić, mówić, mówić i tak sobie pogadamy :)

Jej siła tylko w sitwie. Sitwa zaś to nie sieć.

U nas prócz kulejacej kościelnej jedyna sieć, co wielokrotnie było tu pisane.

 

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @ainolatak 12 kwietnia 2022 09:57
12 kwietnia 2022 10:28

No ale przecież już się uporaliśmy z przeszłością. Już jest podstawa do innego gadania z Ukraińcami o Wołyniu. Wszak i pułk Azow odbił od UPA. Niemcy zrobili w balona swoją własną agenturę na Ukrainie. Może Scholz odbuduje ją, ale to i tak będzie już w innym układzie. Azow odbić musiał bo Zełeński stał się postacią w diasporze i przyciska, nadto brytole postarali się żeby banderowcy nie weszli do ukraińskiego parlamentu. 

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @ainolatak 12 kwietnia 2022 10:28
12 kwietnia 2022 10:37

No właśnie jest już inna, resortowa. Sama wiesz lepiej.

Kościelna zawsze kulała, bo my jesteśmy kulawi. Sieć kościelna jest jak król na szachownicy, najważniejszy i posuwa się powoli. 

zaloguj się by móc komentować

mniszysko @Magazynier 12 kwietnia 2022 10:37
12 kwietnia 2022 10:40

Ślicznie to ująłeś o tej sieci kościelnej. Bingo!

zaloguj się by móc komentować

ainolatak @Magazynier 12 kwietnia 2022 10:28
12 kwietnia 2022 10:41

Ja mówię cały czas o uporaniu się z przeszłościa/ terażniejszoscią komunistyczna u nas.

A do przeszłości wołyńskiej w sensie wspólnego w miarę jednolitego (podkreślam w miarę) rzedstawiania po obydwóch stronach, to nie mogę powiedzieć, że się uporaliśmy, bo nie było jasnego i trwałego stanowiska drugiej strony i w obecnej sytuacji nie będzie/ nie powinno być, bo Ukraina jest w wojnie! No, ale kto nam szkodzi snuć nasze wnioski tak jak to my widzimy a nie Ukraińcy, na tym też można snuć własne strategie, choć nie musza być one przecież strategiami Ukrainy... Powiemm szczerze, ja już strategów i proroków mam trochę dosyć. Szczególnie, że zaczynam się wgłębiać w Alexeya Arestovycza.

zaloguj się by móc komentować

ainolatak @Magazynier 12 kwietnia 2022 10:37
12 kwietnia 2022 10:43

Resortowa, która nie jest w masie dzieckiem komuchów, sowietów i służb? Ja takiej nie znam.

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @mniszysko 12 kwietnia 2022 10:40
12 kwietnia 2022 10:46

Naszczęście niestety tak ;-} Wolałbym żeby była jak pułk dragonów, ale to wynika z mojej głupoty. Król dziejów chce inaczej. 

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @ainolatak 12 kwietnia 2022 09:34
12 kwietnia 2022 10:49

" Ja się m.in. innowacją zajmuję, więc wiem czym jest prawdziwa i to, ze istnieją idioci i agenci nie spowoduje teraz tego, że będę udawać że tego słowa nie ma albo zamieniać je w pokraczne coś innego."

Może właśnie tu tkwi problem? Może rzutujesz swoją osobistą krucjatę(misję) na obraz ogólny i stąd właśnie nieporozumienia. To oczywiście bardzo dobrze, że "na swoim poletku" działasz i walczysz z patologią, ale nie możesz rzutować tego na wszystko.
Podam przykład o co mi chodzi: Ja poznałem w swoim życiu księży którzy mieli jakieś swoje grzeszki(nie jakieś potężne malwersacje, ale takie ludzkie słabostki), jakbym zaczął o tym pisać tu na SN i mówić że "nie mogę milczeć wobec grzechów Kościoła" to Gabriel mógłby mnie wywalić z czystym sumieniem, chyba możemy się z tym zgodzić. To przecież nie znaczy, że mamy się zgadzać na złe prowadzenie się księży, ale takie pisanie przyniesie więcej zła niż pożytku, bo jakichś mały grzech jednego księdza to nie "grzechy Kościoła o których mamy krzyczeć".
Drugi przykład: Wiem od osób mi znajomych, że na kolei jest lekko mówiąc "duży nieporządek", a PiS się chwali, że zrobił porządek na kolei. Uważam, że nie fair byłoby jakbym zaczął pisać, że "rząd kłamie bo nie prawda, że na kolei zrobili porządek", bo to, że na "moim podwórku" tego porządku nie ma to nie znaczy, że np. w przewozach międzymiastowych nie jest dużo lepiej z taborem i punktualnością. Nie zawsze "głośno krzyczeć" znaczy, że walczymy o prawdę, mimo, że prawdę piszemy, czasami sprawy są dużo bardziej skomplikowane i "wykrzyczaniem prawdy" robimy więcej szkody tej prawdzie. Pokusa "bezkompromisowości" jest często ciężka do odparcia i ja też w nią bardzo często wpadam.

 

zaloguj się by móc komentować

mniszysko @Magazynier 12 kwietnia 2022 10:28
12 kwietnia 2022 10:49

Ja myślę, patrząc z czysto politycznego punktu widzenia, że Ukraina dostała bardzo ciężką i krwawą lekcję jak niepewna jest i śliska ideologia banderowców. I zrobiła to - o ironio historii - Moskwa. To Moskwa oczyściła nam przedpole w tej sprawie. Przecież formalnym pretekstem do najazdu była denazyfikacja Ukrainy ergo uwolnienie jej od ideologii banderowców!

Myślę, że kręgi polityczne Ukrainy mają dziś ostrą świadomość, co by się stało, jakby na świat różne rączki zaczęły teraz wyciągać historię UPA na światło dzienne. Stałoby się to, o czym pisze Coryllus: współczesne ofiary zostałyby zrównane z tamtymi zbrodniarzami.

Nie wierzę, aby ta lekcja okupiona tak wysoką ofiarą dzisiejszej wojny spłynęła po Ukraińcach jak woda po kaczce.

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @ainolatak 12 kwietnia 2022 10:43
12 kwietnia 2022 10:49

Obajtek jest dzieckiem komuchów, sowietów i służb? Jeśli już to wyrodnym. A przecież jeszcze są takie pistolety jak Kowalski i Ardanowski. Pogadać z nimi się nie da, ale coś ugrają dla siebie, przy okazji dla sieci resortowej. 

zaloguj się by móc komentować

ainolatak @Kuldahrus 12 kwietnia 2022 10:49
12 kwietnia 2022 10:56

Mateusz, m.in. innowacją.

Nie bardzo rozumiem co piszesz, tzn. nie na moim poletku nie można walczyć z patologią i np. fakty że tyle i tyle osób zostało wymordowany i w większości wiadmomo przynamniej przez jaką nację, za którą nigdy nawet nie było przepraszam, a u nas komuchy nawet nie byli w stanie nazwać tego ludobójstwem a zbrodnią o znamionach lódobójstwa mozna porównać do jednostkowych w masie grzeszków księży? Porównywać jedno milczenie (nie wiadomo jak długie i na jakich zasadach) z drugim? Nie bardzo rozumiem dokąd zmierzasz.

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @ainolatak 12 kwietnia 2022 09:34
12 kwietnia 2022 10:57

Moi przodkowie ukrywali się przed UPA żeby przeżyć, więc mam pełne prawo żeby domagać się prawdy w tym zakresie.

W 100% zgadzam się z tym co Gabriel napisał. Jak teraz rozpoczniemy jakąś "debatę" na temat Wołynia to zostanie to wykorzystane przeciwko nam przez tych "najbardziej zatroskanych" o Wołyń i nie doprowadzi do odkrywania prawdy, a bardziej do podbijania emocji przez naszych przeciwników.

Jak widzę, że jakiś typek na twitterze pisze: "rodziny ofiar Wołynia domagają się prawdy"(ciekawe, że nagle teraz sobie przypominają wszyscy o tym) to mam ochotę mu odpisać, żeby się zajął sobą, bo rodziny ofiar same sobie poradzą.

 

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @mniszysko 12 kwietnia 2022 10:49
12 kwietnia 2022 10:58

Też tak sądzę i wierzę. 

"To Moskwa oczyściła nam przedpole w tej sprawie. Przecież formalnym pretekstem do najazdu była denazyfikacja Ukrainy ergo uwolnienie jej od ideologii banderowców!"

Do tej pory oczy przecieram i ledwo mieści mi się to w kiepale. Ale to tak właśnie jest. Nie umiem nazwać nawet tego paradoksu. "Stanie naród przeciw narodowi ..." rzekł Pan, a dzisiaj dodał: "i Ja coś z tym zrobię, nie zostawię tego samopas".

zaloguj się by móc komentować

ainolatak @Magazynier 12 kwietnia 2022 10:49
12 kwietnia 2022 11:00

Może jeszcze jakies nazwiska w tych tysiącach zatrudnionych? Bo trzy to trochę mało, szczególnie z linii operacyjnej.

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @ainolatak 12 kwietnia 2022 10:56
12 kwietnia 2022 11:07

Chodzi mi o to, że widząc ogrom kłamstw i patologii w jakiejś sferze nie możemy dać się temu "przykryć" i podłączać się do tłumu krzyczącego "zło-dzie-je! zło-dzie-je! zło-dzie-je!" w rytm tupania o bruk.

To nie znaczy, że nie dostrzegamy problemu, ale musimy sięgać głębiej niż emocje i oburzenie.

zaloguj się by móc komentować

jolanta-gancarz @ainolatak 12 kwietnia 2022 10:41
12 kwietnia 2022 11:10

Wgłębiaj się, wgłębiaj;-)). To jest obecnie główny ideolog i strateg polityki ukraińskiej. Tu np. już, oczywiście czysto teoretycznie, rozpatruje przyszłe związanie Białorusi z Ukrainą. Przy okazji podnosząc znaczenie języka rosyjskiego, jako języka wzajemnej komunikacji (wczoraj to oglądałam, nie chce mi się ponownie, żeby sprawdzić od której minuty, ale raczej w drugiej połowie wywiadu):

https://www.youtube.com/watch?v=JPh1Ykn8qQ0&ab_channel=AlexeyArestovych

A ocena polskiej uległości wobec Wielkich Tego Świata jest najlepsza w filmie Sługa narodu (od 2h: 29'), gdize Ukraina skutecznie sięga do gwiazd (staje się mocarstwem kosmicznym!), a Polska grzecznie zajmuje wyznaczone jej miejsce kraju rolniczego: 

https://www.youtube.com/watch?v=xr9UnMcdPaY&ab_channel=%D0%A1%D0%BB%D1%83%D0%B3%D0%B0%D0%BD%D0%B0%D1%80%D0%BE%D0%B4%D0%B0

Swoją drogą to nie żadna komedia, tylko bardziej satyra polityczna i świetnie przygotowana wizja przyszłości. Kilka lat po nakręceniu filmu, Zełeński, wspierany przez partię, utworzoną na bazie swojej studenckiej grupy kabaretowej Kwartał 95 (producenta filmu), wygrał wybory prezydenckie i mimo wojny (a może także dzięki niej?) skutecznie realizuje wizję odnowy Ukrainy Wielkiej.

zaloguj się by móc komentować

jolanta-gancarz @ainolatak 12 kwietnia 2022 10:41
12 kwietnia 2022 11:15

Ukrywanie prawdy w imię ideologii i jakiś jednostronnie przedstawianych celów politycznych nigdy nie przynosi nic dobrago. Tylko uczciwość we wzajemnych relacjach wróży im długą przyszłość. A takich głosów o losie Polaków na Wołyniu i Podolu chyba nie wolno pominąć:

https://rodzina.wiara.pl/doc/4602120.Moze-uslysze-to-echo

To historia żyjącej do dziś ukochanej nauczycielki mojego męża.

A tu Leszek Żebrowski: 

https://www.youtube.com/watch?v=lhiqzHkcZPs&ab_channel=Leszek%C5%BBebrowski-Wykl%C4%99ciTV

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @jolanta-gancarz 12 kwietnia 2022 11:10
12 kwietnia 2022 11:16

Nie wpisuj tu takich rzeczy Jola

zaloguj się by móc komentować

ainolatak @Kuldahrus 12 kwietnia 2022 10:57
12 kwietnia 2022 11:16

Czy ja gdzieś napisłałam słowo debata? Czytacie to co chcecie widzieć, czy to co jest napisane, jak zbyt długo na twiterze? Wyraźnie napisałam, ze kwestię jak mówić o tym przejmuje rząd/pis, co na przykładzie Kempy można zobaczyć. Oraz naukowcy i badacze - no i może najwyższy czas zrobić coś z tymi naukowcami, jak nie będą umieli porzadnie lub tylo w sznycie komuszym. Ale to musi byc robione, teraz bo bez względu na wizje RONów mamy konkrety tu i teraz - dzieci, z których częsć pójdzie do przedszkoli i szkół. A jak widzę jak już odpowiednio opozycja i antypolscy "Europejczycy" zajęli się potencjalną psychologiczna traumą dzieci Ukraińskich, bo w szkole mówi się po polsku to wysiadam.

Żadnych debt pseudoekspertów organizowanych nie wiadomo przez kogo! A, że agenci tez o tym mówią? A to nie wiemy kim jest Holland? Czym gazeta wyborcza? Pirwsi patrioci?? Pytam się jaka jest nasza metoda propagandowa na te twory, która jest swoistą kontrantypolska i wdrażana od ostatnich 8 lat? Tylko nabieranie wody w usta i mówienie, cicho, nic nie mów?

Jest wielki tydzień więc chyba nie ma co bić piany. Wczorajszy dzień nadziei i potencjalnego kroku do oczyszczenia nic nie zmienił. Więc te rozmowy też dużo nie zmienią, lepiej się pomodlić.

 

 

zaloguj się by móc komentować


Magazynier @ainolatak 12 kwietnia 2022 11:00
12 kwietnia 2022 11:30

Na sporządzanie list nie mam czasu. Trzy muszą wystarczyć. 

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @jolanta-gancarz 12 kwietnia 2022 11:10
12 kwietnia 2022 11:34

Arystowicz tak jak Dugin, podaje się za naczelnego ideologa i gubi patynki biegnąc za Kwartałem 95. To tak jak w Spawie płk Miasojedowa. "Dociekliwy" oficer ochrany wkopał go we współpracę z niemieckim wywiadem na bazie spotkań jego znajmego Żyda z oficerem niemieckim. Tymczasem ci dwaj spotykali się jako wrogowie, by licytować wzajemne szantaże.  

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @ainolatak 12 kwietnia 2022 11:16
12 kwietnia 2022 11:35

Nie pisałaś o debacie, ale tak to się skończy, bo "debatujący" tylko czekają w boksach startowych na hasło.

 

" Oraz naukowcy i badacze - no i może najwyższy czas zrobić coś z tymi naukowcami, jak nie będą umieli porzadnie lub tylo w sznycie komuszym."

Ja nie mam takich mocy. Gabriel próbuje coś z tym robić, ale sama widzisz, że to orka na betonie.

zaloguj się by móc komentować

ainolatak @Kuldahrus 12 kwietnia 2022 11:35
12 kwietnia 2022 11:42

To jeszcze tylko zapytam - kto płaci z publicznych pieniedzy tym badaczom i naukowcom, Ty prywatnie? Gabriel? Czy rząd? Kto ma moc decyzyjną i prawną? Ja myślę, ze ci, na których głosowałam, dlatego ich rozliczam z zaniechań lub celowej szkody, a nie Gabriela czy kogoś innego.

zaloguj się by móc komentować

mniszysko @michal-liduk
12 kwietnia 2022 11:45

Przepraszam bardzo panie ale trudno! Żony nie mam a poza tym żyję w klasztorze, więc jakoś przetrzymam ten ostracyzm ze strony niewieściej części portalu SN.

Jak czytam wypowiedzi niewiast pod tą dyskusją, to przypomina mi się to, co pisał Coryllus o terrorze wzmożonych patriotycznie dam przed powstaniem w 1831 (listopadowym) i zwłaszcza w 1863 (styczniowym).

Teraz dokładnie rozumiem, na czym to polega. Ten, kto pisał, że kobiety to słaba płeć musiał być jednocześnie i głupcem i ślepcem.

zaloguj się by móc komentować

jolanta-gancarz @gabriel-maciejewski 12 kwietnia 2022 11:16
12 kwietnia 2022 11:46

Ale jakich?! Arestowicz jest doradcą Zełeńskiego, wypowiada się oficjalnie w imieniu państwa ukraińskiego, a przy okazji w dziesiątkach wywiadów oficjalnie mówi o swojej wizji przyszłości Ukrainy. M. in. o tej Białorusi, albo że Ukraina powinna żyć jak drugi Izrael, w nieustannym zagrożeniu, które wcale nie musi być zabójcze, wręcz przeciwnie. Zdaje się, że powtórzył to Żełeński i zrobiła się afera wśród tych, co nie zrozumieli kontekstu. 

Natomiast film Sługa narodu/ludu naprawdę warto obejrzeć, bo przedstawia świetlaną wizję przyszłości Ukrainy dzięki prezydentowi spoza układu, co w dziwnych okolicznościach wygrał wybory. Sam Zełeński nie jest zresztą zawodowym aktorem, tylko prawnikiem.

Myślisz, że ukształtowane na takich wizjach młode pokolenie Ukraińców będzie szanować polskie władze i polskie państwo (nie mówię o Polakach), które nie potrafią walczyć o przyszłość naszego kraju, a z wyjaśnienia okoliczności zamachu smoleńskiego zrobiły po 12 latach farsę?!

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @ainolatak 12 kwietnia 2022 11:42
12 kwietnia 2022 11:49

To dobrze, że rozliczasz.

 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @jolanta-gancarz 12 kwietnia 2022 11:46
12 kwietnia 2022 11:50

Powtórzę raz jeszcze - nie wrzucaj tu takich rzeczy. Tłumaczyć cokolwiek to ja mogę śmieciowi, a nie tobie...

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @mniszysko 12 kwietnia 2022 11:45
12 kwietnia 2022 11:51

Ja też spokojnie przetrzymam ten ostracyzm

zaloguj się by móc komentować

mniszysko @jolanta-gancarz 12 kwietnia 2022 11:46
12 kwietnia 2022 11:57

My cały czas zapominamy o jednym fakcie, który wydaje mnie się nie został wzięty pod uwagę i zresztą zaskoczył nasze własne aktualne polskie władze i zresztą światową wierchuszkę też.

Chodzi o gościnność i otwartość z jaką Polacy przyjęli uchodźców z Ukrainy i że przyjęli ich po domach! Tego praktycznie nikt nie przewidział. Proszę zauważyć, że mimo dużej liczby przyjętych do tej pory nie ma u nas obozów dla uchodźców. To jest kapitał polityczny trudny do przecenienia, ponieważ ludzie komunikują się ze sobą bezpośrednio, na poziomie życia. Wobec tych faktów propaganda jest bardzo słaba i nie za bardzo wie co robić.

Dlatego różne biesy nad tym ujadą i pracują, aby to zepsuć. Czasem odnoszę wrażenie, że paniom bardzo by pasowało, aby to się nie udało. Wtedy można było wreszcie ze spokojem wypić gorącą czarną kawę i pogryźć ciasteczkiem własnego wypieku, eh!

 

zaloguj się by móc komentować

jolanta-gancarz @Magazynier 12 kwietnia 2022 11:34
12 kwietnia 2022 12:01

Wacku, Arestowicz się nie podaje. On jest doradcą Zełeńskiego. Dugin to inna bajka.

zaloguj się by móc komentować

jolanta-gancarz @mniszysko 12 kwietnia 2022 11:57
12 kwietnia 2022 12:21

Dobrze Ojciec napisał: Polacy przyjęli ... po domach! W dodatku zrobili to od razu, spontanicznie i chwała nam za to! Ale to nie znaczy, że mamy wszyscy nie wiadomo dlaczego nagle bezkrytycznie podchodzić do wszystkiego, co robi nasza władza. Nie tylko w stosunkach polsko - ukraińskich. Nie rozumiem takiego podejścia i go nie akceptuję, bo to jest nie tyle prowadzenie polityki na kolanach, co kosztem własnego społeczeństwa!

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @jolanta-gancarz 12 kwietnia 2022 12:21
12 kwietnia 2022 12:27

Skoro nie rozumiesz i nie akcepujesz, to nie wpisuj tu komentarzy. 

zaloguj się by móc komentować

BeaM @ainolatak 12 kwietnia 2022 10:56
12 kwietnia 2022 12:40

Pozostaje mieć nadzieję, że jak się kiedyś ta wojna skończy, to ktoś dojdzie pewnych takich dyplomatycznych wniosków i jakieś słowo symboliczne w sprawie Wołynia padnie (choćby deklaracja o przyjaźni ponad historią), choć trochę w to wątpię. Natomiast wobec ciężkiej sytuacji wojennej i ogromu pomocy, ktorą niesiemy temu narodowi, cóż by szkodziło władzom okręgu lwowskiego wycofać się z ogłoszenia roku 2022 rokiem UPA? W październiku u.r., kiedy to  wypłynęło, może jeszcze nikt nie liczył się z aż tak poważnymi wypadkami, ale teraz ten uroczysty rok przmi jak ponury żart. To niewiele kosztuje, bo nikt przy zdrowych zmysłach nie patrzy na uchodźców jak na potomków zbrodniarzy, nawet jeśli mieli jakieś mroczne historie w swoch rodzinach. 

zaloguj się by móc komentować

jolanta-gancarz @gabriel-maciejewski 12 kwietnia 2022 12:27
12 kwietnia 2022 13:06

No coż... Amicus Plato, sed magis amica veritas. 

zaloguj się by móc komentować

ainolatak @mniszysko 12 kwietnia 2022 11:45
12 kwietnia 2022 13:44

Ojciec ma prawo tak sądzić, tak jak ja mam prawo sądzić, że niektórzy panowie na SN zaczęli się wypowiadać jak wzmożone patriotyczne damy przed powstaniem w 1831 i 1863.

Też przepraszam, ale jeśli nie potrafimy rozmawiać na argumenty,  mając tyle wspólnego i wspólne najczęściej cele, a degradujemy od razu do takich porównań lub gorszych a nie faktów i konkretów to mnie bardzo dziwi.

Jeśli w wielu miejscach wskazałam na niezwykłość naszej pomocy i jej potencjalną wagę w rozmowach układowych i wizerunkowych, w czym sie zgadzamy, to wystarczy, ze wspomnę już o potencjalnych ryzykach kadrowych obecnego rządu w tych wizjach, zeby od razu sprowadzać rozmowę do patriotycznych dam? Ciekawe :)

No, mohę się teraz spodziewać również, że najgorsi są ci co epatują faktami i konkretami. I jeszcze najgorsze, bo chcą coś robić i wymagają...

zaloguj się by móc komentować

qwerty @ainolatak 12 kwietnia 2022 10:43
12 kwietnia 2022 14:00

No to należy postudiować funkcjonowanie resortów w obecnej RP, doktryny, zasoby materialne i personalne, realizowane cele, metodyki, nabór, etc - zakilnanie rzeczywistości narracja mi o komuchach, służbach, ... to odwracanie jego od istniejących zjawisk i problemów Państwa 

zaloguj się by móc komentować

Nova @michal-liduk
12 kwietnia 2022 14:12

Plus ! dla Autora notki. Od siebie bym dodał ,że do realnego zjednoczenia z narodem Ukrainy świetnie by pasowało wzajemne porozumienie w ramach któego Uraińcy w Polsce i Polacy na Ukrainie mogli by kupować swobodnie ziemię rolną i nieruchomości. Takie małe marzenie :). Pozdrawiam.

zaloguj się by móc komentować

mniszysko @gabriel-maciejewski 12 kwietnia 2022 09:25
12 kwietnia 2022 15:43

Pamiętam, że lata temu szukałeś motta dla swojego portalu. Myślę, że może dziś się ono znalazło, o ile sprawa jest aktualna. Najlepiej jakby było dwujęzyczne: niemiecki oryginał z podaniem źródła i polskie tłumaczenie. Na pohybel tym z Berlina.

Ja tylko jednak głośno myślę i nawet nie chcę sugerować  :- D

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @jolanta-gancarz 12 kwietnia 2022 12:01
12 kwietnia 2022 16:00

Tak. Posłucham go, prześlwietlę. 

Jesteśmy na wojnie. Są sprawy ważne i ważniejsze. 

zaloguj się by móc komentować

michal-liduk @ainolatak 12 kwietnia 2022 00:15
12 kwietnia 2022 21:56

Napiszę tak - z tymi naszymi strategami to różnie może być. Z pewnością są braki kadrowe, wiele istotnych spraw leży odłogiem, często energia ludzi, którzy chętnie by coś zrobili jest systemowo kanalizowana w jakichś absurdalnych kierunkach i podstępne działania takie jak te, o których pisał Greenwatcher łatwo odnoszą skutek. O wielu sprawach i ograniczeniach jednak nie wiemy. Czasami mam wrażenie, że chcielibyśmy jako Państwo coś zrobić, ale zwyczajnie nie mamy na to pozwolenia.

Muszę koniecznie przeczytać te wspomnienia Mieczysława Jałowieckiego, już w tylu miejscach czytam zachęty, że czas najwyższy.

Ze sprawami Polaków we Lwowie byłem w miarę na bieżąco tak kilkanaście lat temu, jeździłem tam kilka razy, ostatnio w 2011 r. Oczywiście również drażniły mnie pewne zagrania jak się o nich dowiedziałem, ale naprawdę - weźmy głęboki oddech, przypomnijmy sobie jak podstępna jest rosyjska agentura. Wielu ludzi dało się podejść różnym ideologiom, tak w Polsce jak i na Ukrainie. Myślę, że najlepiej uczy się poprzed dawanie przykładu, a teraz Polacy dali przykład jak należy postępować. Głęboko wierzę, że większość Ukraińców wyciągnie z tego odpowiednie wnioski.

zaloguj się by móc komentować

michal-liduk @Grzeralts 12 kwietnia 2022 07:08
12 kwietnia 2022 22:11

Ciągłości nie ma, ale - tu muszę przyklasnąć komentarzowi Ojca mniszysko - nie mielibyśmy w ogóle o czym rozmawiać, gdyby nie cała paleta postaci, utrwalonych symboli, działalność Kościoła. Pomimo całej kanonady, która została skierowana wobec naszych przodków, tego nieprzyjaciołom nie udało się unicestwić i wciąż mamy z czego czerpać.

Bardzo dziękuję za komentarz.

zaloguj się by móc komentować

michal-liduk @gabriel-maciejewski 12 kwietnia 2022 08:11
12 kwietnia 2022 22:26

W pełni popieram to co Pan napisał o Wołyniu we wszystkich ostatnich komentarzach.

Co do długości procesu - pomimo, że to wciąż pisanie patykiem po wodzie - mam odmienne zdanie, choć wszystko zależy od tego co uważamy za jego zakończenie. Wiem, że w założeniach nie wyobrażamy sobie biurokratycznego molocha na wzór UE, niemniej ilość produkowanych przepisów, które dotyczą ogromnej ilości sfer życia sprawia, że samo ujednolicenie systemu prawnego wymagałoby sporo czasu i środków. Chyba, że ograniczamy się do tego historycznego przykładu i np. wspólnej władzy wykonawczej. Ale już na starcie rodzą sie pytania, np. - co może prezydent na Ukrainie, a co w Polsce?

Bardzo dziękuję za wszystkie komentarze.

zaloguj się by móc komentować

michal-liduk @mniszysko 12 kwietnia 2022 09:02
12 kwietnia 2022 23:00

Serdecznie dziękuję Ojcu za wszystkie komentarze i wielki wkład w dyskusję, która się tutaj wywiązała.

Pamiętam, że czytając "Hohenzollernów" prof. Kucharczyka to testamentowe hasło Wielkiego Elektora o niewymierającej Rzeczypospolitej zrobiło na mnie duże wrażenie. Tam to zostało podane rzecz jasna w nieco innym kontekście, ale jako Polacy powinniśmy to rozumieć właśnie w sposób zaproponowany przez Ojca... bo jest on prosty i prawdziwy, a poprzez zwrócenie uwagi na autora również błyskotliwy.

Masowe przyjęcie uchodźców po domach to jest zjawisko, którego żaden analityk nie mógł przewidzieć. To jest prawdziwy fenomen i właśnie dzięki temu otwiera się to okienko, o którym jest mowa.

 

zaloguj się by móc komentować

michal-liduk @Magazynier 12 kwietnia 2022 10:18
12 kwietnia 2022 23:26

Serdecznie dziękuję Panu za wartościowe komentarze.

W pełni zgadzam się z obserwacjami - juz teraz zmieniło się bardzo wiele. Wchodzę od czasu do czasu na różne portale. Na tych większych co do zasady możliwość komentowania jest poblokowana. Jest jednak taki portal jak wykop - z pewnością każdemu znany. Jest to szerokie spektrum, można spotkać zarówno ściek jak i wartościowe komentarze. Bywa, że lansowane tam masowo narracje bywają płytkie, ale w sprawie wojny sytuacja jest zero-jedynkowa - wszelkie prorosyjskie czy antyukraińskie podszpety (choćby i subtelne) są wyłapywane bardzo prędko, a ich autorzy sprowadzani do parteru.  A jeszcze nie tak dawno kategoryczne pisanie na Rosję byłoby tam en masse uznawane za jakąś grubą przesadę - polityka wielowektorowa, interesy - wie Pan na tym filmie na youtubie mi tak powiedzieli. Teraz ewidentnie to się zmieniło.

Co do ekspansji sitwy - pełna zgoda, to bardzo błyskotliwe spostrzeżenie. Zastanówmy się - czy potomkowie sitwy mają czego się trzymać poza tuszowaniem niepięknej przeszłości i własnymi przyziemnymi interesami? W wielu przypadkach to będą silne motywacje, ale ten układ co do zasady nie sprzyja wydawaniu dobrych owoców. Ta struktura sama będzie się zwijać, bo jest z gruntu niezdrowa, ale potrwa to długo i zapewne wywoła jeszcze sporo pertburbacji.

 

zaloguj się by móc komentować

michal-liduk @Kuldahrus 12 kwietnia 2022 10:49
12 kwietnia 2022 23:28

Dziękuję za cenne komentarze.

Zgadzam się - pokusa "bezkompromisowości" jest bardzo silna.

zaloguj się by móc komentować

michal-liduk @Nova 12 kwietnia 2022 14:12
12 kwietnia 2022 23:32

Dziękuję za komentarz. Byłby to z pewnością ważny krok w tym kierunku.

Pozdrawiam

zaloguj się by móc komentować

peter15k @michal-liduk
12 kwietnia 2022 23:50

Rosjanie już zauważyli "niebezpieczeństwo" utworzenia w środkowej Europie z pomocą USA silnej przeciwwagi gospodarczej i politycznej wobec "projektu niemiecko -rosyjskiego".  Oto wpisy na jednym z rosyjskich YouTube:

(...) Polska chciałaby być liderem Europy. Widzi siebie na tronie.(...)

(... ) NATO już wkroczyło w naszą operację specjalną, co oznacza, że ​​nasza Armia może legalnie walczyć i bombardować siły NATO na polskiej granicy. Jestem pewien, że Polacy tego nie chcą, a Prezydent RP wraz z Morawieckim może być z wojskami NATO, (...) 

(...) Dzięki za informację. Wygląda na to, że Polska ma wielkie plany na przyszłość!(...)

(...) Może po raz ostatni podzielić Polskę?(...) 

(...) POLACY CZEKAJĄ NA PODZIELENIE WŁASNEJ ZIEMI Z UKRAINĄ, CZEKAJĄC NA SWÓJ CZAS(...)

(...) Jeśli zajdzie potrzeba by Rosja użyła pocisków rakietowych w stronę Polski to proponuję dwa cele 1. Miejsce składowania i dystrybucji uzbrojenia które przekazuje zachód na Ukrainę, gdzieś w okolicy miasta Rzeszów.2. Zamek królewski w Warszawie. To serce Polski wprawdzie to replika, poprzedni był zburzony przez Niemców do poziomu zerowego. Jako że to symbol Polski to efekt będzie wielki, jako że to replika odbudowana w latach 80 tak Unesco nie będzie miało pretensji o niszczenie zabytków.(...)

(...) Z ostatniej chwili! Nikt się tego nie spodziewał! Polska zaatakowała przywódców Unii Europejskiej!

(...) Iskander od razu otworzy im oczy

Widać wyraźnie że dla Rosji potencjalne powstanie obszaru "jagiellońskiego " przy wsparciu USA to prawdziwy koszmar.  Dla Niemców także bo potencjał ludnościowy może być im równy a mogą zostać izolowani z zysków z powojennej odbudowy Ukrainy.  Sensacyjne i dość przerażające jednak doniesienia o rosyjskich oficerach w Bundeswerze wskazywały na ubezwłasnowolnienie Niemiec w sferze militarnej, będących pewnie  ceną za zgodę Rosji na zjednoczenie . Co będzie jak się dozbroją ?  Z pewnością rosyjskie działania agenturalne obecnie będą skierowane na wytworzenie konfliktu Polsko-Ukraińskiego na tle historycznym i gospodaczym - stąd także blokada należnych nam środków finansowych z Unii. 

 

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @peter15k 12 kwietnia 2022 23:50
13 kwietnia 2022 06:01

Widzę, że panu też się otworzyły oczy

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @mniszysko 12 kwietnia 2022 09:18
13 kwietnia 2022 08:45

Żadnego dobra bez Kościoła sobie nie wyobrażam. Ale nie to miałem na myśli. Dopóki traktujemy Rzplitą jako ideę państwotwórczą jest dobrze. Bo to była i jest unikalna idea państwotwórcza. Takie USA, tylko oparte o chrześcijaństwo katolickie, nie protestanckie. I jak najbardziej można na niej budować współczesną rzeczywistość polityczną. Ale skutkiem będzie nowy twór dopasowany do obecnych realiów, niepodobny w niczym w zasadzie do dawnej RON poza ideą bazową.

zaloguj się by móc komentować

mniszysko @Grzeralts 13 kwietnia 2022 08:45
13 kwietnia 2022 09:11

Mam nadzieję, na litość Boską!, że pan nie myślał, że ja proponuję rekonstrukcję historyczną ... Obrażę się!  ;-P

Ja tylko napisałem, że otwiera się nam okienko, aby ułożyc sobie tak stosunki sąsiedzkie, by służyły wzajemnie obu narodom i by skończyć z tym wzajemnym podjudzaniem się. Jak będą wyglądać i jaką formę przybiorą, to zależy od okoliczności, inteligencji kręgów przywódczych obu krajów oraz ich determinacji.

zaloguj się by móc komentować

peter15k @gabriel-maciejewski 13 kwietnia 2022 06:01
13 kwietnia 2022 10:59

Bardziej mnie zaskoczyła gorliwość niektórych osób w sprawie zaatakowania Rosji ( militarnego przez nas )  u niektórych publicystów i  szybkie lewarowanie tego poglądu w mediach co wyglądało na grubą prowokację.   Co do finansowania przez Moskwę "idei degeneracyjnych", różnych organizacji  na zachodzie i u nas , finansowania polityków  itp  rzeczywiście  skala tego działania wydaje być większa z prawdopodobnie główną rolą korupcyjną oligarchów.   "Poziom cywilizacyjny" armii walczącej "z faszyzmem" pokazuje, że w Rosji  niewiele sie zmieniło  i jak mówił Gan Ganowicz - sowieciarz czego nie ukradnie to zniszczy. Na dodatek  widzimy jeszcze , że nie tylko zniszczy ale także zgwałci i wymorduje.  

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @mniszysko 13 kwietnia 2022 09:11
13 kwietnia 2022 12:30

W żadnym razie :) To była tylko uwaga podsumowująca, dla pozostałych czytających.

Tak, zdecydowanie otwiera się okienko. I to nie tylko dla nas, ale dla Europy, a może i świata. Bo ta "nasza" idea, jako baza nowoczesnej formy państwowości, ale w oparciu o idee chrześcijańskie w rozumieniu katolickim ma potencjał eksportowy. Może właśnie dlatego była przez wieki tak zwalczana. I z tego samego powodu może być zwalczana nadal, więc dobrzy by było, gdybyśmy umieli jej mądrze bronić.

zaloguj się by móc komentować



Magazynier @jolanta-gancarz 12 kwietnia 2022 11:10
13 kwietnia 2022 23:55

Nie wielkiej Ukrainy tylko Rusi Kijowskiej. Pisał żem o tym, tylko nie czytałaś. 

zaloguj się by móc komentować

m8 @gabriel-maciejewski 11 kwietnia 2022 21:59
14 kwietnia 2022 04:31

Bedzie cos wiecej na ten temat na SN ?

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @m8 14 kwietnia 2022 04:31
14 kwietnia 2022 06:34

Nie wiem, zależy jak się sytuacja rozwinie

zaloguj się by móc komentować

michal-liduk @peter15k 12 kwietnia 2022 23:50
14 kwietnia 2022 18:56

Dziękuję za ciekawy komentarz i wklejenie tych wpisów.

Ja widziałem jeszcze parę tygodni temu jakieś przetłumaczone urywki programów z rosyjskiej telewizji. Sami nie wiedzą juz co mówić, ale odgrażają się, że ho ho. W jednym z programów analizowali jakby tu zaatakować państwa Bałtyckie i bardzo im zależało na Gotlandii, bo to daloby panowanie nad Bałtykiem.

https://www.tvp.info/59516240/deputowany-dumy-panstwowej-stwierdzil-ze-rosja-ma-prawo-do-hokkaido

Kilka dni temu członek rosyjskiej Dumy stwierdził m.in że Rosja ma prawo do Hokkaido.

Póki co te ich pogróżki przynoszą odwrotny skutek od oczekiwań.

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @jolanta-gancarz 12 kwietnia 2022 11:10
14 kwietnia 2022 22:21

Powiem ci Jola, że świetny jest ten wywiad z Arestowiczem. Bystry facet. Nie przejmuj się tymi książkami o Banderze na tle Arestowicza. To jest prowokacja/event ze strony Arestowicza. To jest jedna i ta sama książka w kilku egzemplarzach. Banderę Arestowicz rozkłada z marszu ni miniej ni więcej tylko szacunkiem dla j. rosyjskiego, szerokimi horyzontami i programem Ruś Kijowska. Przecież ci ja o tym pisałem w http://magazynier.szkolanawigatorow.pl/dzisiejsze-przemowienie-p-zeenskiego-bez-komentarza-jedynie-kilka-osobistych-wyznan

Tak się złożyło, że trochę myślę tak jak Arestowicz. Daleko mi, ale pewne sprawy są oczywiste. Np. Ruś Kijowska. 

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @jolanta-gancarz 12 kwietnia 2022 11:46
14 kwietnia 2022 22:26

Potwierdzam Sługa Narodu świetny film. Ledwo się od niego oderwałem. Wkrótce dooglądam. Dzięki. 

Szacunek do polskiej organizacji ze strony ukraińskiej zależy od wejść JK i MM w Londynie. W tej chwili to jest ich zmartwienie. Nie moje. Mogę się tylko za nich modlić. 

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować